Idag är vi i klassrum 6. Det är prov i klassrum 1, därför är vi i klassrum 6 tillsammans med Sylvias grupp.
Sylvias grupp är en blandad grupp. Där läser elever SFIc och SFId. Sylvias elever kan mycket svenska. De kan prata mycket och de kan många ord. Vår grupp läser SFIb. När vi är klara ska vi också prata och skriva lika mycket som eleverna i Sylvias grupp.
I början läser vi. Vi läser fortsättningen på texten om hur man kan bo.
Här är en del av texten:
Hur bor SFI-gruppen? (3) (Hela texten finns här)
SFI-läraren bor i en villa. Barnen är stora nu och har flyttat. Huset är lite stort för bara honom och hans fru. Det är också mycket att städa. De tycker om att arbeta i trädgården båda två och vill inte flytta. Barnen brukar också komma hem på sommaren med barnbarnen och då behöver de plats. Paret har ett dubbelgarage eftersom de behöver en bil var för att komma till jobbet. Det är dyrt med hus. Det kostar mycket att värma ett hus på vintern. De funderar på att kanske hyra ut ett rum till studerande.
Nya ord:
- trädgård plats ute med fruktträd och blommor
- båda ett och två
- brukar gör ofta
- barnbarn barnens barn
- behöver måste ha
- garage rum för bilen
- eftersom därför, på grund av
- en bil var en bil till honom och en bil till henne
- dyrt kostar mycket
- värma göra varm
- funderar tänker
- hyra ut hyra till någon annan
- studerande elev, student
Sedan jobbar vi i par. Vi frågar frågor. Vi svarar på frågor. Vi pratar med varandra.
Frågorna som vi tränar på är: VAD, VAR, NÄR, HUR, VARFÖR, VARIFRÅN.
Efter det har vi en paus.
Efter pausen får vi en ny uppgift. Vi får en bild. Vi tittar på bilden, vi pratar om bilden, vi beskriver bilden (pratar om vad vi ser). Sedan skriver vi två substantiv (saker) från bilden, två verb (vad man gör) och 2 adjektiv (hur något är).
Till slut presenterar vi vår bild och våra ord.
Till slut presenterar vi vår bild och våra ord.
Det är svårt att jobba med SFIc- och SFId-eleverna, men roligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar